AMSTERDAM – 30% meer omzet in 2022 en een winst van 2,7 miljard, maar toch gaat Heineken de bierprijzen nog verder verhogen. Het bier in de cafés was sinds 1 januari al duurder geworden, maar daar blijft het niet bij, zo maakt de producent vanochtend bekend. Heineken schat in dat de kosten dit jaar met zo’n 16 tot 19% stijgen en wil die verhalen op de afnemer. Met een totaal van 257 miljoen hectoliter ging er vorig jaar 7% meer bier over de toonbank. Maar de op een na grootste brouwer per wereld haalde ook 14% meer omzet per hl, door de prijsverhogingen en de verkoop van premiummerken. De aangepaste nettowinst lag 31% hoger dan in 2021 en de wereldwijde omzet is met een totaal van 28,7 miljard euro nu hoger dan in 2019, het pre-coronajaar. Voor 2023 verwacht Heineken meer operationele winst. Volgens de NOS worden de hogere kosten vrijwel een op een doorgevoerd in de bierprijs, maar in het FD bestrijdt cfo Harold van den Broek dat. Ondertussen ligt de bierprijs nu al 10% hoger dan vorig jaar. Swinkels/Bavaria maakte vrijdag eveneens bekend dat het bier in de horeca in prijs omhoog gaat, en wel met 9,2 vanaf 1 maart.
Laatste nieuws
-
Glasmarkt blijft onrustig | 31 mrt 2023
-
Geen grap, statiegeld op blik | 30 mrt 2023
-
Nederlandse limoncello gaat lekker | 29 mrt 2023
-
Une bière s’il vous plaît | 28 mrt 2023
-
Ondertussen, in de Bourgogne | 27 mrt 2023
-
Crémant overtreft verwachtingen | 24 mrt 2023
-
Terug naar normaal | 23 mrt 2023