Wijnreizen zijn wereldwijd een vaste waarde geworden in de wijnindustrie. Uit een nieuw internationaal onderzoek van de Hochschule Geisenheim University, in samenwerking met UN Tourism en de OIV, blijkt dat 65 procent van de wijnbedrijven wijntoerisme als winstgevend beschouwt. Gemiddeld is een kwart van hun omzet afkomstig van bezoekers, en dat aandeel stijgt buiten Europa zelfs tot 32 procent. Van de 1.310 ondervraagde wijnhuizen biedt 88 procent activiteiten aan zoals proeverijen, rondleidingen door kelders en wandelingen door de wijngaard. De meeste bezoekers zijn tussen de 45 en 65 jaar, het aantrekken van jongere doelgroepen lastig. Meer dan de helft van de producenten wil de komende jaren extra investeren, vooral in lokale verhalen, sociale media en combinaties van wijn en gastronomie.
Laatste nieuws
-
Zeldzame Lafite-wijnen onder de hamer bij Sotheby’s | 06 nov 2025
-
Wijntoerisme stevige pijler van wijnbedrijven | 05 nov 2025
-
Zien drinken doet drinken | 04 nov 2025
-
China zoekt wijnidentiteit | 03 nov 2025
-
EU blijft wijnsector steunen ondanks wereldwijde druk | 31 okt 2025
-
Nieuwe keldermeester bij Champagne Telmont | 30 okt 2025
-
Robert Mondavi Winery ondergaat grote metamorfose | 29 okt 2025
