ITALIË – Er was een tijd dat de Italiaanse bubbel over de buitenlandse toonbanken vloog, maar na de bekendmaking van de kwartaalcijfers krabt de industrie zich nu toch even achter de oren. In de belangrijkste afzetmarkten werd in de retailsector 245.000 hectoliter minder aan mousserende wijnen verkocht. Dat komt neer op een verlies van 5%. In het Verenigd Koninkrijk kelderde de verkoop van spumanti met 10% en Duitsland nam 6% minder af. De VS konden nog een plus van 1% noteren, maar daar daalde de omzet van stille wijn met 9%. Totaal kwam Italië in het eerste kwartaal uit op 4% minder volume en 1% minder waarde. Dat de consument worstelt met de hoge inflatie en de wijn daardoor vaker laat staan, maakt het voor producenten nog lastiger om de sterk gestegen productiekosten (volgens de Italiaanse Wijnunie +70% in twaalf maanden tijd) op te vangen, als dat überhaupt al lukt. De wijnsector vestigt haar hoop op de Europese Commissie, die de crisis in Europees verband zou willen aanpakken. Voor de Unione Italiana Vini staat verbetering van de toeleveringsketen bovenaan het verlanglijstje.
Laatste nieuws
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025