GROOT-BRITTANNIË – Britse wijnhandelaren pikken het niet langer. In nog geen tien jaar tijd is de accijns op wijn met bijna 40% gestegen. Op de prijs van een biertje kwam ‘maar’ 16% aan accijns bij. En dus voert de branche campagne. Ze liet marktonderzoeker YouGov onderzoek doen, min of meer om bevestigd te zien dat vrouwen liever wijn dan bier drinken. Dat bleek: 39% van de ondervraagde vrouwen noemde wijn als favoriete alcoholische drank. Slechts 7% van de vrouwen koos voor bier. Bij mannen waren de cijfers omgedraaid: 40% vindt bier het lekkerst en 16% geeft de voorkeur aan wijn. En dus, stelt de actiegroep Wine Drinkers UK, waarin importeurs, groothandels, retailers en wijnschrijvers zich verenigd hebben, is de hogere accijnsheffing op wijn pure discriminatie.
Laatste nieuws
-
Laatste kans om te bieden op zeldzame Bordeaux-wijnen | 24 okt 2025
-
Zuid-Amerika waagt zijn kans op La Place de Bordeaux | 23 okt 2025
-
Miljoeneninjectie van Pernod Ricard in Hiram Walker | 22 okt 2025
-
Drank, macht en familie in House of Guinness | 21 okt 2025
-
Proeven, praten en informeren op The Art of Drinks 2025 | 20 okt 2025
-
Constellation krijgt klap van 65% na verkoop van Svedka | 20 okt 2025
-
Van actieheld tot crowdfunding | 17 okt 2025

Hans Walravens
Ik voel me met “biertje” gediscrimineerd. Dus graag vervangen door BIER.