GROOT-BRITTANNIË – Britse wijnhandelaren pikken het niet langer. In nog geen tien jaar tijd is de accijns op wijn met bijna 40% gestegen. Op de prijs van een biertje kwam ‘maar’ 16% aan accijns bij. En dus voert de branche campagne. Ze liet marktonderzoeker YouGov onderzoek doen, min of meer om bevestigd te zien dat vrouwen liever wijn dan bier drinken. Dat bleek: 39% van de ondervraagde vrouwen noemde wijn als favoriete alcoholische drank. Slechts 7% van de vrouwen koos voor bier. Bij mannen waren de cijfers omgedraaid: 40% vindt bier het lekkerst en 16% geeft de voorkeur aan wijn. En dus, stelt de actiegroep Wine Drinkers UK, waarin importeurs, groothandels, retailers en wijnschrijvers zich verenigd hebben, is de hogere accijnsheffing op wijn pure discriminatie.
Laatste nieuws
-
Chileense wijnexport gedaald | 03 feb 2023
-
Grote zorgen bij Franse wijnindustrie over glastekort | 02 feb 2023
-
Leeg vaatje voor de directie | 01 feb 2023
-
Geurtsen blijft Hofleverancier | 31 jan 2023
-
Whiskeytoerisme nog niet op oude niveau | 30 jan 2023
-
Minder wijn voor Spanje | 27 jan 2023
-
Nederlander drinkt zijn biertje weer net zo lief in de kroeg | 26 jan 2023
Hans Walravens
Ik voel me met “biertje” gediscrimineerd. Dus graag vervangen door BIER.