FRANKRIJK – De Franse drankenindustrie maakt een opmerkelijke ontwikkeling door: het bier gaat in de supermarkten momenteel harder over de toonbank dan stille wijn. Marktonderzoeker IRI meldt dat de verkoop van stille wijn in de supermarché afgelopen jaar met 6% daalde in volume. De waarde kelderde met 5%. Het marktaandeel is de laatste vijftien jaar met zeker 10% gedaald, ten koste van bier. Die categorie wist er 15% bij te snoepen in het supermarktkanaal en ging van 36% in 2007 naar ruim 51% in 2022. Als dit zo doorgaat, dan zal de bieromzet in de supermarkten dit jaar hoger uitkomen dan die van stille wijn en dat is voor het eerst. Marketingbureau Sowine, dat regelmatig consumenten op dit onderwerp ondervraagt, ziet de voorkeur voor bier vooral onder de jongere generaties toenemen.
Laatste nieuws
-
Nieuwe wind bij Ardbeg | 21 nov 2025
-
Heineken verlengt samenwerking met Formule 1 | 20 nov 2025
-
Drie keer raak bij de Dutch Whisky Awards | 19 nov 2025
-
Knallende kurken bij Bollinger | 19 nov 2025
-
Rutte zet kleine brouwers in het zonnetje | 18 nov 2025
-
Veranderen slimme tractoren het leven in de wijngaard? | 17 nov 2025
-
Overleven met wijn | 14 nov 2025
