FRANKRIJK – De Franse drankenindustrie maakt een opmerkelijke ontwikkeling door: het bier gaat in de supermarkten momenteel harder over de toonbank dan stille wijn. Marktonderzoeker IRI meldt dat de verkoop van stille wijn in de supermarché afgelopen jaar met 6% daalde in volume. De waarde kelderde met 5%. Het marktaandeel is de laatste vijftien jaar met zeker 10% gedaald, ten koste van bier. Die categorie wist er 15% bij te snoepen in het supermarktkanaal en ging van 36% in 2007 naar ruim 51% in 2022. Als dit zo doorgaat, dan zal de bieromzet in de supermarkten dit jaar hoger uitkomen dan die van stille wijn en dat is voor het eerst. Marketingbureau Sowine, dat regelmatig consumenten op dit onderwerp ondervraagt, ziet de voorkeur voor bier vooral onder de jongere generaties toenemen.
Laatste nieuws
-
Minder bier verkocht in 2024 | 14 feb 2025
-
Terugkeer van alcoholslot voor veelplegers | 13 feb 2025
-
Loslatend etiket op statiegeldfles | 12 feb 2025
-
VS slaat groots Prosecco in | 11 feb 2025
-
Spaanse wijnregio Castilla-La Mancha presenteert topwijnen in Amsterdam | 10 feb 2025
-
Prijsbewust bij aankoop van Bourgogne 2023 | 07 feb 2025
-
Nieuwe regels in Denemarken bij verkoop alcohol | 06 feb 2025