We hadden u in dit tweede nummer liever gemeld dat de bomen nog steeds tot in de hemel groeiden, maar helaas. We moeten de verwachtingen iets temperen en realistisch zijn. Want als het eerste kwartaal van 2022 iets duidelijk maakt, dan is het dat de consument de slijter weer iets minder vaak opzoekt. Dat laten de cijfers van AC Nielsen in elk geval goed zien.
Totaal boekten de slijters in de eerste drie maanden van dit jaar bijna 40 miljoen euro minder aan omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Normaal zou dat reden voor sombere gezichten zijn, maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat we net een zeer uitzonderlijk jaar achter de rug hebben. Twee eigenlijk, en als je de verkoopcijfers dan vergelijkt met dat eveneens gekke 2020, dan komt het eerste kwartaal van 2022 er prima uit. 27,2 miljoen euro meer dan in 2020, waarvan de eerste maanden overigens ook nog corona-vrij waren. Vergeleken met 2019, het jaar waar de meeste rekenmeesters tegenwoordig naar kijken om een écht goede vergelijking te maken, was de omzet in de maanden januari tot en met maart zelfs 37 miljoen meer.
Snel kijken naar de prestaties van de afzonderlijke slijtersgroepen. Voor geen van de categorieën zat er groei in deze keer. Zowel de filiaalslijters als de fullservice rekenden zo’n 30 miljoen euro minder aan de kassa af dan een jaar terug. Voor de zelfstandigen was het verschil net geen 8 miljoen en voor de borrelshops 5,8 miljoen. Maar ook hier geldt: vergelijk het met het jaar daarvóór en dan kan elke groep toch trots zijn op dit resultaat. Zo boekten de filiaalhouders in het eerste kwartaal ruim 21 miljoen euro dan het gemiddelde over de jaren 2018-2020. De zelfstandigen genereerden in dat opzicht 12,7 miljoen meer. Conclusie: een beetje minder maar toch een hele hoop meer.
Het aandeel van de borrelshops komt na drie maanden zo’n 2% lager uit dan vorig jaar en kruipt weer meer richting het percentage van 2020. Dat zijn dus goede berichten voor de fullservice die in het laatste tijdvak meer terrein wist te heroveren.
*Wilt u ook inzage in de bijbehorende cijfers? Kijk dan eens of een abonnement iets voor u is!