Ah! De cijfers van Nielsen zijn binnen. Met bonzend hart openen we het verzegelde document. Hoe heeft 2021 voor de Nederlandse slijter uitgepakt? Het eindresultaat is weer goed voor rode koontjes, nóg meer dan vorig jaar. De verkoopstijging is sinds het uitbreken van de pandemie ongekend. Al sinds 2007 bungelde de totale omzet ergens rond de 1 miljard euro, maar sinds het coronavirus rondwaart zitten we daar ver boven. Afgelopen jaar werd na dertien periodes de 1,3 miljard-grens overschreden. Dat we dat als krasse knar (70 jaar alweer draait ons vakblad mee) nog mogen meemaken!
Jarenlang was er sprake van een golfbeweging. Het ene jaar ging het iets beter -soms twee jaar achter elkaar- en dan weer iets minder. Maar nu durven we toch echt wel te stellen dat er sprake is van een stijgende lijn. Al voor het vierde achtereenvolgende jaar zit de slijtersbranche in de plus, met dus 2020 en 2021 als absolute toppers. De gemiddelde omzet over vijftien jaar was iets meer dan een miljard euro en 2021 ligt daar, hou u vast, ruim 30% boven.
Inzoomend op de zelfstandige slijter kunnen we concluderen dat het ook daar gemiddeld niet verkeerd gaat. Een jaaromzet van 340 miljoen euro, het beste resultaat in tien jaar tijd. Sinds 2016 zat de categorie zelfstandigen onder de 300 miljoen, maar dat tij wisten zij in 2020 dus te keren. Ook de andere slijtersgroepen mogen niet klagen; elke categorie pikt een graantje mee van het succes. Wel belangrijk om te weten is dat de pot nu over meer slijterijen moet worden verdeeld. Sinds 2016 zijn er 54 drankenspeciaalzaken bij gekomen, los van de groei van het aantal borrelshops.
Overigens: dat het gezamenlijke eindtotaal veel hoger uitkomt dan vorig jaar (+139 miljoen) is, zoals de oplettende lezer al heeft gezien, vooral te danken aan betere verkopen in de eerste zes maanden en natuurlijk de feestdagen. Zo zaten we in de zomer en in periode 11 en 12 al weer onder het niveau van vorig jaar. Maar periode 13 is er wel eentje om in te lijsten. Een gezamenlijke omzet van ruim 200 miljoen euro, wat een resultaat! De borrelshops openen het nieuwe jaar trouwens met iets meer marktaandeel dan voorgaande jaren. Een belangrijke opdracht voor 2022 is om de klant die in coronacrisis de speciaalzaak heeft herontdekt vast te houden.
*Wilt u ook inzage in de bijbehorende cijfers? Kijk dan eens of een abonnement iets voor u is!