NOORD-SCHARWOUDE – Dat je ook als drankenproducent op je tellen moet passen, werd afgelopen week meer dan eens bewezen, op meerdere fronten. Het Schotse whiskymerk The Macallan zag zich gedwongen om een eind vorig jaar gelanceerde campagne in de UK terug te trekken. In de advertentie is een man met vleugels te zien die, na de nodige moed te hebben verzameld, van een klif springt. De Britse Reclame Code Commissie, de ASA, kreeg zes klachten binnen. Hoewel het personage geen alcohol drinkt en in de beelden duidelijk sprake is van fantasie, zag de ASA toch een duidelijk verband tussen het alcoholisch product en potentieel gevaarlijk en onverantwoordelijk gedrag. Wat natuurlijk nooit de bedoeling was geweest, maar voor The Macallan toch reden om de advertentie terug te nemen. Ondertussen werd bierbrouwer Anheuser-Busch aangeklaagd door outdoor-kledingproducent Patagonia. Reden: de lancering van het Amerikaanse biermerk met exact die naam. Patagonia stelt dat niet alleen de merknaam, maar ook het logo en de marketing van het bier verdacht veel lijken op die van hen. En dan was er nog het nieuws uit Frankrijk, dat bij meerdere drankenproducenten invallen zijn gedaan door de mededingingsautoriteit vanwege mogelijke ‘concurrentiebeperkende praktijken’. De overheidsorganisatie stelt zich terughoudend op en wil geen namen prijs geven, maar de pers noemt in elk geval Marie Brizard, die het onaangekondigde bezoek heeft bevestigd en verklaarde alle medewerking voor het onderzoek te zullen verlenen.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025