Vanaf 1 januari 2024 zijn er in het Verenigd Koninkrijk nieuwe advertentieregels voor investeringen in whiskyvaten van kracht. Ze zijn vastgesteld door de CAP (Committee of Advertising Practice) en zullen worden gehandhaafd door de ASA, de onafhankelijke reclametoezichthouder aldaar. En het gaat daarbij om alle soorten van advertenties: betaalde en niet betaalde, online of offline. De nieuwe regels moeten voorkomen dat consumenten worden misleid. Zo moet er onder meer in een advertentie komen te staan dat de waarde van de beleggingen kan stijgen maar zeker ook dalen en dat de belegging risico’s met zich meebrengt. De advertenties mogen niet suggereren dat resultaten gegarandeerd zijn. Consumenten moeten geïnformeerd worden dat de hoeveelheid sterke drank in de loop van de tijd zal afnemen als gevolg van verdamping (het engelenaandeel), dat ze een recht hebben om hun belegging te annuleren (met de daarmee gemoeide kosten) en, niet geheel onbelangrijk, dat nieuwe whisky zeker drie jaar moet rijpen en dat tijdens deze periode het alcoholgehalte kan afnemen, waardoor de whisky wel eens niet meer als whisky kan worden aangemerkt omdat het alcoholpercentage ten minste 40% bedragen.
Laatste nieuws
-
Nieuwe wind bij Ardbeg | 21 nov 2025
-
Heineken verlengt samenwerking met Formule 1 | 20 nov 2025
-
Drie keer raak bij de Dutch Whisky Awards | 19 nov 2025
-
Knallende kurken bij Bollinger | 19 nov 2025
-
Rutte zet kleine brouwers in het zonnetje | 18 nov 2025
-
Veranderen slimme tractoren het leven in de wijngaard? | 17 nov 2025
-
Overleven met wijn | 14 nov 2025
