NOORD-SCHARWOUDE – Consumenten zijn steeds meer bereid om meer geld te spenderen aan een goed glas wijn. Dat blijkt ook weer uit de nieuwste trendcijfers van Vinexpo/IWSR, die laten zien dat de wereldwijde wijnconsumptie afstevent op een nieuw waarderecord: 224,5 miljard dollar (omgerekend ruim 182 miljard euro) in 2021. De Verenigde Staten en China lopen voorop in de groeispurt. In de Amerikaanse wijnmarkt ging vorig jaar 36 miljard dollar om. Over vier jaar zal de waarde met 25% zijn gestegen naar 45 miljard dollar. De Chinezen tikken dan naar verwachting voor zo’n 23 miljard dollar aan wijn weg, da’s een derde meer dan nu. Samen maken deze twee de dalende Europese trend goed. Over een periode van tien jaar, van 2011 tot 2021, zal het wereldwijde volume met 40% gestegen zijn. In dozen een duizelingwekkend aantal: 2,66 miljard dozen van 9 liter. Vinexpo/IWSR zien vooral een groeiende voorkeur voor mousserende wijnen, met prosecco als grote favoriet. Maar onder het motto ‘drink minder, maar beter’ kiezen consumenten ook vaker voor premium stille wijnen, in de prijscategorie 10 tot 20 dollar (8 á 16 euro). Van goedkopere wijnen (onder de 4 euro) zal de komende jaren juist minder worden verkocht.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025