Even onder ons gezegd: het gaat ons als cijferliefhebbers elk jaar weer aan het hart dat we u in het laatste nummer niet alvast het eindsaldo kunnen presenteren. We weten: het kan niet anders, want op het moment van verschijnen moet voor de slijter de beste periode nog komen. Was u ijsverkoper geweest of strandtenthouder, dan hadden we de balans alvast kunnen opmaken. Maar in de slijtersbranche blijft het tot het eind toe spannend.
Toch weten we één ding zeker: in de laatste maanden van het jaar worden de omzetcijfers nog flink omhooggetrokken, vooral in periode 13, die voor sommige slijtersgroepen een verdubbeling van de omzet ten opzichte van periode 12 laat zien. Gelukkig kregen we op de valreep nog wel de verkoopstatistieken van week 37 tot en met 40 binnen en zo biedt het Jaartotaal tot en met periode 10 enig zicht op waar de branche op uitkomt. Wordt het duim omhoog of duim naar beneden?
Eerst nog even kijken naar periode 9 (van 12 tot en met 29 september). Het totaal is iets beter dan de maand ervoor (+1,2 miljoen), maar de 90 miljoen werd helaas net niet gehaald. Een mens moet wat te wensen over hebben nietwaar… Toch is het een prima prestatie als je kijkt naar de jaren daarvoor. Ook afzonderlijk mochten de slijtersgroepen een plus noteren ten opzichte van vorig jaar. Een kleine tweedeling valt op: de filiaal- en fullservice slijters haalden in periode 9 iets meer omzet dan in periode 8, terwijl dat bij de zelfstandigen en borrelshops juist andersom was.
Kijken we naar periode 10 dan kunnen we constateren dat de gemiddelde omzet nog net iets lager ligt dan de maand daarvoor, maar dat is niet anders dan andere jaren. Voor de zelfstandigen en borrelshops is het verschil minimaal. Om te kunnen beoordelen waar we nu staan kun je het beste naar de kolom Jaartotaal t/m periode 10 kijken en die vergelijken met de jaren daarvoor. Daar hoeven we geen woorden meer aan te wijden; de cijfers spreken voor zich!
→ Benieuwd naar de bijbehorende tabel en grafieken? Die vindt u in editie 6 van ons papieren vakblad!