NOORD-SCHARWOUDE – De dalende verkoop van suikerhoudende frisdranken en vruchtensappen lijkt zich nu uit te breiden naar een ander segment: Radler. Nadat de friszoete biertjes de afgelopen paar jaar in de supermarkten niet waren aan te slepen, en steeds meer schappen werden vrijgemaakt voor nieuwe soorten, is de trend nu dalende. Dat meldt Food Magazine op basis van nieuw onderzoek door Nielsen. In 2016 is de markt in liters met 7% teruggelopen. De Radlers (in volume goed voor 2,8% van de biermarkt) hebben hoogstwaarschijnlijk last van de huidige opvattingen over toegevoegde suikers in dranken en voedselproducten. Afgelopen zomer werd al bekend dat het aantal verkochte liters vruchtensap met miljoenen per jaar afneemt. De consument kiest steeds vaker voor suikervrije en caloriearme alternatieven zoals water met een smaakje en bronwater. Grote fabrikanten springen in op het nieuwe gezondheidsgevoel. Enkele weken geleden maakte Coca-Cola bekend in Nederland alleen nog de suikervrije variant van Sprite te zullen verkopen. Ons land heeft daarmee de primeur. Tegelijkertijd koos Lipton voor een suikerverlaging in de Lipton Ice Tea Sparkling. Kennelijk hadden ook de grote bierbrouwers de daling van Radler al voorzien; slechts een enkele fabrikant komt dit jaar nog met een nieuwe variant. De meeste focussen nu op onder meer speciaalbier. Ook vindt een duidelijke verschuiving plaats in de pilscategorie; ongefilterd, alcoholvrij en alcoholarm zijn de nieuwe toverwoorden.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025