NOORD-SCHARWOUDE – De dalende verkoop van suikerhoudende frisdranken en vruchtensappen lijkt zich nu uit te breiden naar een ander segment: Radler. Nadat de friszoete biertjes de afgelopen paar jaar in de supermarkten niet waren aan te slepen, en steeds meer schappen werden vrijgemaakt voor nieuwe soorten, is de trend nu dalende. Dat meldt Food Magazine op basis van nieuw onderzoek door Nielsen. In 2016 is de markt in liters met 7% teruggelopen. De Radlers (in volume goed voor 2,8% van de biermarkt) hebben hoogstwaarschijnlijk last van de huidige opvattingen over toegevoegde suikers in dranken en voedselproducten. Afgelopen zomer werd al bekend dat het aantal verkochte liters vruchtensap met miljoenen per jaar afneemt. De consument kiest steeds vaker voor suikervrije en caloriearme alternatieven zoals water met een smaakje en bronwater. Grote fabrikanten springen in op het nieuwe gezondheidsgevoel. Enkele weken geleden maakte Coca-Cola bekend in Nederland alleen nog de suikervrije variant van Sprite te zullen verkopen. Ons land heeft daarmee de primeur. Tegelijkertijd koos Lipton voor een suikerverlaging in de Lipton Ice Tea Sparkling. Kennelijk hadden ook de grote bierbrouwers de daling van Radler al voorzien; slechts een enkele fabrikant komt dit jaar nog met een nieuwe variant. De meeste focussen nu op onder meer speciaalbier. Ook vindt een duidelijke verschuiving plaats in de pilscategorie; ongefilterd, alcoholvrij en alcoholarm zijn de nieuwe toverwoorden.
Laatste nieuws
-
Veiling The Epicurean’s Atlas | 01 dec 2023
-
Staking Chivas Brothers gaat door | 30 nov 2023
-
Brussels Beer Challenge | 29 nov 2023
-
Ook in Groningen geen reclame op alcohol in de openbare ruimte | 28 nov 2023
-
Geen tweede verhoging accijns in Verenigd Koninkrijk | 27 nov 2023
-
Hoofdpijn voor Chivas Brothers | 24 nov 2023
-
Valse bommelding | 23 nov 2023