NOORD-SCHARWOUDE – De dalende verkoop van suikerhoudende frisdranken en vruchtensappen lijkt zich nu uit te breiden naar een ander segment: Radler. Nadat de friszoete biertjes de afgelopen paar jaar in de supermarkten niet waren aan te slepen, en steeds meer schappen werden vrijgemaakt voor nieuwe soorten, is de trend nu dalende. Dat meldt Food Magazine op basis van nieuw onderzoek door Nielsen. In 2016 is de markt in liters met 7% teruggelopen. De Radlers (in volume goed voor 2,8% van de biermarkt) hebben hoogstwaarschijnlijk last van de huidige opvattingen over toegevoegde suikers in dranken en voedselproducten. Afgelopen zomer werd al bekend dat het aantal verkochte liters vruchtensap met miljoenen per jaar afneemt. De consument kiest steeds vaker voor suikervrije en caloriearme alternatieven zoals water met een smaakje en bronwater. Grote fabrikanten springen in op het nieuwe gezondheidsgevoel. Enkele weken geleden maakte Coca-Cola bekend in Nederland alleen nog de suikervrije variant van Sprite te zullen verkopen. Ons land heeft daarmee de primeur. Tegelijkertijd koos Lipton voor een suikerverlaging in de Lipton Ice Tea Sparkling. Kennelijk hadden ook de grote bierbrouwers de daling van Radler al voorzien; slechts een enkele fabrikant komt dit jaar nog met een nieuwe variant. De meeste focussen nu op onder meer speciaalbier. Ook vindt een duidelijke verschuiving plaats in de pilscategorie; ongefilterd, alcoholvrij en alcoholarm zijn de nieuwe toverwoorden.
Laatste nieuws
-
Wollen hoes voor Cheval Blanc | 09 okt 2024
-
WHO meldt 150.000 nieuwe kankergevallen in EU door alcoholgebruik | 08 okt 2024
-
Monteur gooit per ongeluk kunstwerk weg in museum | 07 okt 2024
-
Kleinere oogst in Bordeaux | 04 okt 2024
-
Alibaba miljonair koopt wijngaarden in Bourgogne | 03 okt 2024
-
VK snelst groeiende markt bier met lage ABV | 02 okt 2024
-
Hamilton sponsort zichzelf | 01 okt 2024