We presenteren u de cijfers van hartje zomer: tijdvak 8 (19 juli tot en met 15 augustus). Dat was, op de eerste week na, de periode dat alle regio’s zomervakantie vierden. Reist Nederland massaal af naar het buitenland, dan zien we dat terug in de omzetcijfers want die zakken altijd. Vorig jaar boekte ruim een kwart van de mensen een zomervakantie in eigen land, zo kon het CBS ons in december van dat jaar vertellen, en deed de drankenwinkel ondanks de traditionele daling toch goede zaken. Hoe het aandeel ‘staycation’ in het tweede coronajaar was, is nog niet met zekerheid te zeggen. Wel is duidelijk dat de slijters minder aan de kassa hebben afgerekend dan in dezelfde periode vorig jaar.
Het omzetverschil met periode 8 2020 is -1,2 miljoen euro. Dat valt nog wel mee, maar na het jubelvoorjaar dat we achter de rug hebben (drie maanden boven de 100 miljoen!) is het misschien toch even slikken om het totaal opeens weer onder de 90 uit te zien komen. Laten we het echter van de positieve kant bekijken. Bij het onder de loep nemen van de cijfers neemt het bedrijfsleven voor een goede vergelijking 2019 als uitgangspunt. En dan zit de slijtersbranche behoorlijk in de plus. Van 72,7 miljoen in periode 8 2019, naar 88,4 in periode 8 2021. Dat is 15,7 miljoen euro meer omzet. Hoppa! Ook is het verschil tussen periode 7 en 8 minimaal als het je vergelijkt met de jaren daarvoor. In 2020 was dat -9,3 miljoen, in 2019 -8,7 en in 2018 -9,8. Dit jaar maar -4,3. Zijn toch meer mensen thuisgebleven deze zomer? Zochten we omdat het weer tegenviel troost in de betere dranken? Besteedden mensen meer geld aan een mooi cadeau voor die jarige die het nu eindelijk weer een beetje kon vieren? U op de werkvloer kunt daar ongetwijfeld antwoord op geven.
Kijken we nog even naar de grafieken, dan valt op dat de borrelshops terrein winnen en met hun marktaandeel tegen het niveau van 2019 aanschurken. In omzet houden zij de laatste maanden aardige tred met 2020. Maar laten wij ons vooral vasthouden aan het ingelopen verschil ten opzichte van voorgaande jaren. Het jaartotaal van de borrelshops en zelfstandige slijters komt, als je het vergelijkt met 2018 en 2019, steeds verder uit elkaar te liggen en ook dit jaar heeft de zelfstandige de wind overduidelijk in de zeilen.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025