Laten we meteen maar met de deur in huis vallen. Van de zonnige achtste periode (half juli t/m half augustus) hadden we meer verwacht qua verkoop. Zeker in vergelijking met vorig jaar, toen de zomer niet om over naar huis te schrijven was. Bewolkt en koel was het, vooral in de schoolvakantie. Hoe anders was dat dit jaar in Nederland. Volgens het KNMI kwam de gemiddelde maandtemperatuur in augustus uit op 18,5°C. Da’s 1,3° hoger dan in augustus 2017. Juli 2018 was helemaal een uitschieter, met een gemiddelde van 20,7°C ten opzichte van 17,9°C in 2017. In periode 7 (18 juni t/m 15 juli) zorgde het mooi weer voor hogere verkoopcijfers. Nederland had dorst en het totale slijterskanaal zette 79,4 miljoen euro om; 5,3 miljoen méér dan in dezelfde periode vorig jaar. Helaas kon de branche deze mooie ontwikkeling niet vasthouden en bedroeg het verschil in periode 8 ‘slechts’ 2 ton (2018 vs. 2017). De op één na slechtste maand van dit jaar en dat is -als we de cijfers van voorgaande jaren naast elkaar leggen- niets nieuws. De omzet tot nu toe is wel hoger in vergelijking tot vorig jaar. Toen stond de teller na acht periodes op 572,8 miljoen euro en nu is dat bijna 12,5 miljoen meer. Welke slijtersgroepen profiteerden het meest van het mooie zomerweer? De filiaalslijters haalden in de laatste twee tijdvakken een gemiddelde omzet van 49,5 miljoen euro, wat 2,7 miljoen euro meer is dan het jaar daarvoor. Fullservice pluste in dat opzicht 2,4 miljoen. En de borrelshops zetten gezamenlijk slechts 150.000 euro meer om dan vorig jaar in die twee perioden. Zij komen wel uit op het hoogste niveau van de afgelopen vijf jaar en dat kunnen we van de fullservice slijters niet zeggen. En zeker niet van de zelfstandigen, die alleen maar omzet inleveren. De gestage groei van de borrelshops werd onlangs bevestigd in een presentatie van Nielsen tijdens de drankenbeurs in Houten, waarvoor de belangstelling van de slijter, getuige de magere opkomst, niet groot was. Nielsen had geen fijne boodschap; de totale groei van de slijtersbranche komt vooral van de borrelshops. Nieuwsgierig naar wat de marktonderzoeker allemaal te melden had? U leest het in de nieuwste editie van Drinks Slijtersvakblad.
Laatste nieuws
-
Kylie Minogue verrast met nieuwe rosé door wijnblunder | 08 okt 2025
-
Veiling vol topwhisky’s zet kansarme jongeren in hun kracht | 07 okt 2025
-
Druivendieven slaan toe in Duitse wijngaard | 06 okt 2025
-
Amerikaanse shutdown legt spirits-sector lam | 06 okt 2025
-
Japanse bierbrouwer getroffen door cyberaanval | 03 okt 2025
-
Eerste vrouwelijke Mondavi aan het roer in Napa Valley | 03 okt 2025
-
Oudste zoon Beckham teruggefloten | 02 okt 2025