SPANJE – De Organización Interprofesional del Vino de España (OIVE) heeft een plan gemaakt om de omzet van de wijnindustrie de komende vijf jaar te laten groeien. En niet zo’n beetje ook, de verkoop moet met 47% omhoog. Dat is geen nattevingerwerk; de OIVE heeft KPMG in de arm genomen om een strategie op te stellen en die zegt dat het mogelijk moet zijn om de nationale consumptie te verhogen met 1,3 miljard euro en de export met 1,2 miljard. Het internationale marktaandeel ligt nu op 8,3% en dat moet naar 10,2%. Spanje heeft een aantal sterke troeven in handen: een rijke historie en traditie, een grote diversiteit, maar ook duurzaamheid en moderniteit kunnen worden ingezet om de positie op de markt te versterken en het imago te verbeteren. Voor de nationale horeca moet een opleidings- en promotieplan komen zodat degenen die de wijn schenken de sterke kanten van de Spaanse wijnproductie meer over het voetlicht kunnen brengen. Ook is het zaak om het wijnbouwareaal niet te laten krimpen en de omslag naar biologisch te maken. In 2027 moet een kwart van het totale wijngaardoppervlak bio zijn. Grote wens is ook de implementatie van een nationaal duurzaamheidszegel, zodat de klant weet dat het goed zit.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025