SPANJE – De Organización Interprofesional del Vino de España (OIVE) heeft een plan gemaakt om de omzet van de wijnindustrie de komende vijf jaar te laten groeien. En niet zo’n beetje ook, de verkoop moet met 47% omhoog. Dat is geen nattevingerwerk; de OIVE heeft KPMG in de arm genomen om een strategie op te stellen en die zegt dat het mogelijk moet zijn om de nationale consumptie te verhogen met 1,3 miljard euro en de export met 1,2 miljard. Het internationale marktaandeel ligt nu op 8,3% en dat moet naar 10,2%. Spanje heeft een aantal sterke troeven in handen: een rijke historie en traditie, een grote diversiteit, maar ook duurzaamheid en moderniteit kunnen worden ingezet om de positie op de markt te versterken en het imago te verbeteren. Voor de nationale horeca moet een opleidings- en promotieplan komen zodat degenen die de wijn schenken de sterke kanten van de Spaanse wijnproductie meer over het voetlicht kunnen brengen. Ook is het zaak om het wijnbouwareaal niet te laten krimpen en de omslag naar biologisch te maken. In 2027 moet een kwart van het totale wijngaardoppervlak bio zijn. Grote wens is ook de implementatie van een nationaal duurzaamheidszegel, zodat de klant weet dat het goed zit.
Laatste nieuws
-
Topwijnen gestolen in Toscane | 27 mrt 2025
-
Dutch Beer Challenge | 26 mrt 2025
-
Carlsberg nieuwe sponsor van UEFA | 25 mrt 2025
-
EU stelt extra importheffing op VS uit | 24 mrt 2025
-
Britse drempel voor alcoholvrij bier verhoogd | 21 mrt 2025
-
Limburgs Wijnbouwcongres 2025 | 20 mrt 2025
-
ProWein 2025 blijft toonaangevende internationale vakbeurs ondanks stevige concurrentie | 19 mrt 2025