De internationale drankenbranche is opnieuw onderwerp van geopolitieke spanningen. De Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd om Franse wijn en champagne te belasten met invoertarieven tot 200 procent. Daarmee wil hij druk uitoefenen op de Franse president Emmanuel Macron om zich aan te sluiten bij een Amerikaans vredesinitiatief. De maatregel zorgt voor onrust binnen de Europese wijn en gedistilleerde sector, die al langer kampt met handelsbelemmeringen. Frankrijk ziet de Verenigde Staten als zijn belangrijkste afzetmarkt voor wijn en sterke drank. In 2024 ging het om een exportwaarde van miljarden euro’s. De huidige invoertarieven van 15 procent worden door de sector al als remmend ervaren. Een forse verhoging zou investeringen verder onder druk zetten en bedrijven dwingen voorzichtiger te opereren. Ook op de financiële markten blijft de dreiging niet zonder gevolgen. Aandelen van luxeconcerns met grote belangen in champagne en wijn lieten direct een daling zien. Vanuit Parijs klinkt stevige kritiek. Het gebruik van handelstarieven als politiek drukmiddel wordt als onacceptabel bestempeld en kan volgens Frankrijk leiden tot verdere escalatie tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie.
Laatste nieuws
-
Marathon du Médoc viert 40 jaar met een flinke dosis jaren 80 | 05 jun 2026
-
Château Lascombes kiest voor eigen koers met nieuwe topcuvée | 04 jun 2026
-
Chateau Musar blijft wijn maken ondanks oorlogsdreiging | 03 jun 2026
-
Oud Chinees bier onthult verrassend brouwvakmanschap | 02 jun 2026
-
Wat hebben golf en whisky met elkaar gemeen? | 29 mei 2026
-
Gestolen topbourgognes duiken na maanden weer op | 28 mei 2026
-
Lafite zet Bordeaux-campagne in beweging | 27 mei 2026
