NOORD-SCHARWOUDE – Vandaag is de landelijke alcohol-actieweek ‘Zien drinken, doet drinken’ van start gegaan. De Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) richt zich met deze campagne op ouders met opgroeiende kinderen. Het advies aan hen is: drink geen alcohol als er kinderen en jongeren bij zijn. Koen Smit van het Trimbos-Instituut toonde laatst met onderzoek aan dat hoe vaker kinderen ouders zien drinken, des te jonger ze zelf willen gaan drinken. Kinderen leren de effecten van alcohol al kennen vanaf hun 4e jaar. Uit ander, nog niet eerder gepubliceerd onderzoek van MarketResponse onder ruim 1.500 volwassenen blijkt dat alcohol ouders in een spagaat brengt. Twee derde vindt dat volwassenen zich meer bewust moeten zijn van het voorbeeldgedrag dat zij richting jongeren hebben. Toch probeert slechts een derde zelf minder of geen alcohol te drinken als er kinderen onder de 18 bij zijn. Om de boodschap ‘Zien drinken, doet drinken’ onder de aandacht te brengen zijn filmpjes voor de sociale media gemaakt, naast flyers, posters en enkele gadgets. Alle campagnematerialen zijn te vinden op de website www.ziendrinkendoetdrinken.nl. In het hele land sluiten GGD’en, instellingen voor verslavingszorg en gemeenten zich in deze Alcohol-actieweek bij de campagne aan.
Laatste nieuws
-
Franse wijngaardprijzen blijven onder druk | 09 jun 2026
-
Belastingzaak kost Britse wijnhandelaar de kop | 08 jun 2026
-
Marathon du Médoc viert 40 jaar met een flinke dosis jaren 80 | 05 jun 2026
-
Château Lascombes kiest voor eigen koers met nieuwe topcuvée | 04 jun 2026
-
Chateau Musar blijft wijn maken ondanks oorlogsdreiging | 03 jun 2026
-
Oud Chinees bier onthult verrassend brouwvakmanschap | 02 jun 2026
-
Wat hebben golf en whisky met elkaar gemeen? | 29 mei 2026
