NOORD-SCHARWOUDE – Over het veranderende consumptiegedrag door de pandemie wordt veel geschreven en gezegd. Wine Intelligence ziet dat een deel van de consumenten het nu dichter bij huis houdt voor wat betreft hun wijnkeuze. De marktonderzoeker vroeg reguliere wijndrinkers uit Duitsland, Amerika, Canada, Australië en China naar wat zij in april van dit jaar voor wijnen hadden gekocht en vergeleek dit met het gedrag vóór corona. Wat blijkt? De voorkeur voor wijn uit eigen land stijgt. 57% van de ondervraagde Chinezen kocht meer wijn uit China. Of eigenlijk ligt dit percentage nog hoger, want de onderzoekers hebben hier het percentage wijndrinkers dat minder wijn uit eigen land kocht vanaf getrokken. Voor Australische wijn ligt deze nettoscore op +30%, voor Canadese wijn op +22%, voor Amerikaanse wijn op +13% en voor Duitse wijn op +16%. Dat heeft gevolgen voor de wereldwijde import; in een aantal landen, zoals Duitsland, de VS en Canada, werd onder de reguliere wijndrinkers minder wijn uit andere landen ingeslagen dan vóór corona.
Laatste nieuws
-
Drie keer raak bij de Dutch Whisky Awards | 19 nov 2025
-
Knallende kurken bij Bollinger | 19 nov 2025
-
Rutte zet kleine brouwers in het zonnetje | 18 nov 2025
-
Veranderen slimme tractoren het leven in de wijngaard? | 17 nov 2025
-
Overleven met wijn | 14 nov 2025
-
Nieuwe start voor London Wine Fair | 13 nov 2025
-
Hout met karakter tilt Priorat-wijnen naar nieuw niveau | 12 nov 2025
