BRUSSEL – Na vier jaar onderhandelen hebben de Europese Unie en Japan definitief de papieren rond voor een vrijhandelsakkoord. Dat betekent dat ook de wederzijdse tarieven voor de in- en uitvoer van wijn, whisk(e)y en saké op nul komen. Japan is voor de Europese wijnmarkt de vijfde grootste buitenlandse afnemer, maar heeft veel meer potentie. Opheffing van de handelsbarrières zal de export naar het land van de rijzende zon -met zo’n 127 miljoen inwoners- een flinke boost geven. Bovendien is het nieuwe verdrag goed voor de internationale concurrentie, stelt Jean-Marie Barillères, voorzitter van het Comité Européen des Entreprises Vin (CEEV). Chileense wijn gaat namelijk al langer zonder belastingtarief de Japanse grens over. Onderdeel van het akkoord is dat Japan het Europese systeem van geografische aanduidingen erkent. En dat is onder meer van groot belang voor de Schotse whisky-industrie, die al profiteert van een nultarief. Volgens de twee partijen is het Economic Partnership Agreement (EPA) het meest uitgebreide in zijn soort; er zijn zelfs bepalingen in opgenomen die verwijzen naar het klimaatakkoord van Parijs. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het vrijhandelsverdrag in de loop van 2018 van kracht.
Laatste nieuws
-
Piraten en rum | 24 jun 2026
-
Rosé laat zich niet in één stijl vangen | 23 jun 2026
-
Eerste pauselijke wijn oogst levert 5.000 flessen op | 22 jun 2026
-
Bijna half miljoen euro aan bourbon gestolen | 19 jun 2026
-
Slechte bereikbaarheid zet Schotse whiskysector onder druk | 18 jun 2026
-
Super El Niño dreigt wereldwijde impact te krijgen | 17 jun 2026
-
Arbeidsomstandigheden krijgen hogere prioriteit in wijnsector | 16 jun 2026
