GROOT-BRITTANNIË – Bierliefhebbers in het Verenigd Koninkrijk konden vorig jaar uit ruim 2.500 verschillende biermerken kiezen. In een tijdsbestek van vijf jaar kwamen er bijna 1.200 geregistreerde merken bij. In percentages is dat een toename van zo’n 90%, becijferde het Londense advocatenkantoor RPC. Onder invloed van de aanhoudende vraag naar speciaalbier deponeerden grote producenten als BrewDog, Heineken en AB InBev veel verschillende handelsmerken. Zo heeft het van oorsprong Schotse BrewDog er alleen al 130. Van het succes van de craft industrie hebben de grote brouwers zich één ding goed in de oren geknoopt, en dat is dat het aanbieden van één product of merk voor de huidige bierdrinker niet genoeg is. “De focus ligt op variatie”, zegt Ben Mark van RPC. Het advocatenbureau brengt de cijfers in kaart omdat het producenten bijstaat in het merkenrecht. De groei in vraag en aanbod van alcoholarm en alcoholvrij bier vertaalt zich volgens het bedrijf ook in een toename van het aantal geregistreerde biermerken.
Laatste nieuws
-
Fruitglühwein boekt kleine min, maar producenten blijven optimistisch | 20 aug 2025
-
Robbie Williams zet zijn naam onder nuchtere revolutie | 19 aug 2025
-
Speyside-distilleerderij halveert energieverbruik | 18 aug 2025
-
Oude rogge uit gezonken schip wordt nieuwe whisky | 15 aug 2025
-
Verliest de champagneflûte terrein? | 14 aug 2025
-
Grootste Franse bosbrand in decennia onder controle | 13 aug 2025
-
Ilja Gort neemt afscheid van tv-serie maar blijft dorstig naar nieuwe avonturen | 12 aug 2025