GROOT-BRITTANNIË – Zo heel af en toe gebeurt het. Een drankenmerk dat zich verslikt in een grappig bedoelde, doch beledigende of zelfs discriminerende reclameboodschap. Zo berichtten we vorig jaar in Drinks Slijtersvakblad over een Australische brouwerij die roodharigen op de korrel nam. Het was hetzelfde jaar waarin Heineken na kritiek een Amerikaans spotje van de buis haalde met de slogan ‘Sometimes, lighter in better’. Onder aanvoering van de Portman Group wil de Britse drankenbranche dit soort praktijken voorkomen. Meestal gaat de aandacht van dit samenwerkingsverband van alcoholproducenten uit naar de promotie van verantwoorde consumptie. Maar vanaf september geldt een nieuwe richtlijn die verder gaat dan dat. In de naamgeving van een product, de verpakking en de promotie moeten fabrikanten voorzichtiger omgaan met verwijzingen naar ras, religie, geslacht, seksuele voorkeur en leeftijd. De herziene versie van de zogeheten ‘Code of Practice’ is volgens voorzitter John Timothy nodig omdat de industrie en de maatschappij veranderen en er behoefte is aan een goede balans tussen het beschermen van mensen en creatieve vrijheid.
Laatste nieuws
-
Iedereen doet het weleens, de een meer dan de ander | 07 nov 2025
-
Zeldzame Lafite-wijnen onder de hamer bij Sotheby’s | 06 nov 2025
-
Wijntoerisme stevige pijler van wijnbedrijven | 05 nov 2025
-
Zien drinken doet drinken | 04 nov 2025
-
China zoekt wijnidentiteit | 03 nov 2025
-
EU blijft wijnsector steunen ondanks wereldwijde druk | 31 okt 2025
-
Nieuwe keldermeester bij Champagne Telmont | 30 okt 2025
