GROOT-BRITTANNIË – Zo heel af en toe gebeurt het. Een drankenmerk dat zich verslikt in een grappig bedoelde, doch beledigende of zelfs discriminerende reclameboodschap. Zo berichtten we vorig jaar in Drinks Slijtersvakblad over een Australische brouwerij die roodharigen op de korrel nam. Het was hetzelfde jaar waarin Heineken na kritiek een Amerikaans spotje van de buis haalde met de slogan ‘Sometimes, lighter in better’. Onder aanvoering van de Portman Group wil de Britse drankenbranche dit soort praktijken voorkomen. Meestal gaat de aandacht van dit samenwerkingsverband van alcoholproducenten uit naar de promotie van verantwoorde consumptie. Maar vanaf september geldt een nieuwe richtlijn die verder gaat dan dat. In de naamgeving van een product, de verpakking en de promotie moeten fabrikanten voorzichtiger omgaan met verwijzingen naar ras, religie, geslacht, seksuele voorkeur en leeftijd. De herziene versie van de zogeheten ‘Code of Practice’ is volgens voorzitter John Timothy nodig omdat de industrie en de maatschappij veranderen en er behoefte is aan een goede balans tussen het beschermen van mensen en creatieve vrijheid.
Laatste nieuws
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025