NOORD-SCHARWOUDE – De Nederlandse supermarkten hebben afgelopen jaar minder wijn verkocht. Marktonderzoeksbureau IRI meldt een afname in volume en omzet. Over de gemeten periode ging 5 miljoen liter minder langs de kassa, een volumedaling van 2,8%. Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI, denkt dat de dalende verkoopcijfers het gevolg zijn van de opmars van prijsvechtende webshops, meldt zij tegenover Distrifood. Mousserende wijnen, rode wijn en rosé deden het de afgelopen tijd allemaal slechter. Maar er is één uitblinker: witte wijn. Deze werd juist vaker in de winkelwagentjes gelegd, getuige de cijfers: de omzet groeide met 3,8% en het volume met 3,2%. Meerdere supermarkten zijn begonnen met een tegenoffensief om de verkoop weer op te stuwen. Bijvoorbeeld met een digitale sommelier die klanten bij het schap adviseert. Maar er gaat natuurlijk niets boven het echte, menselijke advies van de ware specialist. En dat is waar u om de hoek komt kijken… Doe er uw voordeel mee!
Laatste nieuws
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025