ITALIË – Hoe komt het toch dat vrijwel elke Chinees weet dat de Bordeaux synoniem staat voor goede wijnen, maar dat de Italiaanse klassiekers nog grotendeels onbekend zijn? De Italianen buigen zich over dit vraagstuk nu steeds meer wijnlanden terrein winnen in Azië. Kenners voorspellen dat Italië over vier jaar de op één na grootste wijnexporteur ter wereld zal zijn, na Spanje, met een groei van 10%. Maar in China valt er nog heel wat te veroveren, zo blijkt uit de cijfers over 2016. Totaal exporteerde de Aziatische grootmacht vorig jaar 2,4 miljard dollar aan wijn, waarvan slechts 5% naar de chianti’s, pinot grigio’s en barolo’s ging. Het grootste deel, zo’n 44% in waarde, werd besteed aan Franse, Spaanse, Australische en Chileense wijnen. Behalve de traditionele wijnlanden zal China zelf de komende jaren ook een steeds grotere concurrent worden. De Chinese wijnproductie stijgt tot 2020 naar verwachting met zo’n 10%. Maar met ruim 1,3 miljard inwoners is er genoeg buit te verdelen, zou je denken. Robert Yang, CEO van China’s grootste wijnretailer, was onlangs op Vinitaly om de koe bij de hoorns te vatten. Zijn winkelketen wil in navolging van internetgigant Alibaba gaan samenwerken met de grote Italiaanse wijnhuizen. Vijf jaar geleden stond Australië op hetzelfde niveau als Italië, maar zij zagen hun export sindsdien zes keer zo groot worden. De tijd is rijp voor Italië om de Chinese harten te veroveren, stelt Yang. “Zowel de consumptie als de kennis en interesse van onze klanten groeit. Een kans om niet te missen.”
Laatste nieuws
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025