De Italiaanse vlag, het logo van de Italiaanse Republiek en de QR-code die vanaf 15 april jl. op alle doc- en docg-labels van wijnflessen zijn terug te vinden, dienen niet alleen om het keurmerk “made in Italy” te benadrukken en als extra garantie voor gecertificeerde kwaliteit, maar ook als extra beveiliging tegen het vervalsen van deze labels. Vergelijk het met de beveiligingstechnieken zoals die in bankbiljetten zijn verwerkt, zo verduidelijkt het Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato, dat verantwoordelijk is voor de labels. Volgens Coldiretti bedragen de verliezen als gevolg van het namaken van Italiaanse wijn meer dan € 1 miljard euro per jaar. “Niet alleen een financiële schade voor de betrokken producenten, maar ze brengen ook het imago van “made in Italy” en het consumentenvertrouwen in gevaar.”
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025