De Italiaanse vlag, het logo van de Italiaanse Republiek en de QR-code die vanaf 15 april jl. op alle doc- en docg-labels van wijnflessen zijn terug te vinden, dienen niet alleen om het keurmerk “made in Italy” te benadrukken en als extra garantie voor gecertificeerde kwaliteit, maar ook als extra beveiliging tegen het vervalsen van deze labels. Vergelijk het met de beveiligingstechnieken zoals die in bankbiljetten zijn verwerkt, zo verduidelijkt het Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato, dat verantwoordelijk is voor de labels. Volgens Coldiretti bedragen de verliezen als gevolg van het namaken van Italiaanse wijn meer dan € 1 miljard euro per jaar. “Niet alleen een financiële schade voor de betrokken producenten, maar ze brengen ook het imago van “made in Italy” en het consumentenvertrouwen in gevaar.”
Laatste nieuws
-
Een glas wijn of bier is niet alleen maar slecht | 15 sep 2025
-
Huub van Doorne neemt na twintig jaar afscheid als CEO van Lucas Bols | 12 sep 2025
-
Recordregen aan gouden medailles bij Wijnkeuring 2025 | 11 sep 2025
-
Snellere controles in zicht, maar handbagagewijn moet nog even wachten | 10 sep 2025
-
Cider terug van weggeweest? | 09 sep 2025
-
Oudste whisky van India | 08 sep 2025
-
Ook vroege start bij Duitse druivenpluk | 05 sep 2025