Maar dat wisten we al! Een grote Zuid-Koreaanse studie werpt nieuw licht op de relatie tussen alcohol en Parkinson. Onder ruim 32.000 patiënten bleek dat matig alcoholgebruik samenhangt met een lager sterfterisico. Matige drinkers hadden zelfs 31% minder kans om te overlijden in de onderzochte periode dan geheelonthouders. Ook lichte drinkers deden het beter, terwijl juist voormalige drinkers het slechtst scoorden. Onderzoekers spreken hier van het “sick-quitter”-effect: mensen die stoppen vanwege gezondheidsproblemen blijken gemiddeld kwetsbaarder. De resultaten sluiten aan bij eerdere observaties dat bier en rode wijn stoffen bevatten die mogelijk ontstekingsremmend werken en de hersenen beschermen. Polyfenolen, niacine en resveratrol worden genoemd als mogelijke verklaringen. Hoewel niet alle wetenschappers overtuigd zijn en de zelfrapportage van alcoholinname beperkingen kent, tekent zich opnieuw de bekende J-vormige curve af: een beetje kan gunstig zijn, te veel niet. Het onderzoek suggereert immers dat een glas wijn of bier, mits met mate genoten, niet alleen plezier brengt maar misschien ook een onverwacht gezondheidsvoordeel.
Laatste nieuws
-
Romeins scheepswrak met honderden amforen gevonden bij Sicilië | 12 aug 2026
-
Duizend jaar oude Ierse eik krijgt tweede leven als whiskyvaten | 11 aug 2026
-
Vietnam treedt op tegen handel in vervalste sterke drank | 10 aug 2026
-
Wijn van het perron | 07 aug 2026
-
1811 riesling van ruim twee eeuwen oud onder de hamer | 06 aug 2026
-
Rémy Cointreau zet in op weerbaarheid en duurzame groei | 05 aug 2026
-
Spirit Capital blaast Ierse distilleerderij nieuw leven in | 04 aug 2026
