In 2025 zal er op de tv-zenders Nickelodeon en Disney Channel geen enkele vorm van alcoholreclame te zien zijn, omdat zij door het Nationaal Media Onderzoek zijn aangemerkt als jongerenzender, omdat hun kijkpubliek voor meer dan een kwart uit minderjarigen bestaat. Het onderzoek werd uitgevoerd, zoals elk jaar, in opdracht van STIVA (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie), die wil voorkomen dat minderjarigen onnodig worden blootgesteld aan deze vorm van reclame. Alhoewel de Mediawet voorschrijft dat er voor de klok van 21.00 uur geen alcoholreclame mag worden uitgezonden, hebben STIVA en haar partners de beide zenders voor het komende jaar een algeheel verbod voor alcoholreclame opgelegd. Peter de Wolf, directeur STIVA : “We willen voorkomen dat reclame voor alcohol minderjarigen bereikt. Dit beleid is een proactieve stap om dat te realiseren.”
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025