In 2025 zal er op de tv-zenders Nickelodeon en Disney Channel geen enkele vorm van alcoholreclame te zien zijn, omdat zij door het Nationaal Media Onderzoek zijn aangemerkt als jongerenzender, omdat hun kijkpubliek voor meer dan een kwart uit minderjarigen bestaat. Het onderzoek werd uitgevoerd, zoals elk jaar, in opdracht van STIVA (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie), die wil voorkomen dat minderjarigen onnodig worden blootgesteld aan deze vorm van reclame. Alhoewel de Mediawet voorschrijft dat er voor de klok van 21.00 uur geen alcoholreclame mag worden uitgezonden, hebben STIVA en haar partners de beide zenders voor het komende jaar een algeheel verbod voor alcoholreclame opgelegd. Peter de Wolf, directeur STIVA : “We willen voorkomen dat reclame voor alcohol minderjarigen bereikt. Dit beleid is een proactieve stap om dat te realiseren.”
Laatste nieuws
-
Robbie Williams zet zijn naam onder nuchtere revolutie | 19 aug 2025
-
Speyside-distilleerderij halveert energieverbruik | 18 aug 2025
-
Oude rogge uit gezonken schip wordt nieuwe whisky | 15 aug 2025
-
Verliest de champagneflûte terrein? | 14 aug 2025
-
Grootste Franse bosbrand in decennia onder controle | 13 aug 2025
-
Ilja Gort neemt afscheid van tv-serie maar blijft dorstig naar nieuwe avonturen | 12 aug 2025
-
Wereldse whisky verrast: India, Taiwan en Australië stelen de show | 11 aug 2025