GROOT-BRITTANNIË- Aan media-aandacht komt Dry January niets tekort, maar toch ziet de gedistilleerd sector in het VK dat nog niet direct terug in dalende omzetcijfers in de horeca. Misschien besloten de Britten hun goede voornemens nog heel even uit te stellen, want volgens Nielsen steeg de on-trade verkoop van sterke drank in de eerste week van januari met 9% (vergeleken met 2020). Van cider werd 7% meer geconsumeerd. De bieromzet daalde met 1%. Kennelijk zitten de Dry January-aanhangers vooral onder de wijndrinkers, want in die categorie lag de afname wel 10% lager dan twee jaar terug. Frisdrank werd 13% meer besteld. Kijken we naar 2022, dan is het verschil hier zelfs 38%, maar toen waren de horecazaken vanwege corona gesloten. De maand is natuurlijk nog niet voorbij en Britse retailers zien wel een stijgende vraag naar wijn, bier en spirits zonder alcohol. Supermarktketen Waitrose zegt dat dit al vóór januari begon; een teken dat consumenten meer belangstelling tonen in alcoholvrije varianten, Dry January of niet. Ondertussen is er ook een gematigdere beweging op gang gekomen die liever kiest voor flexibiliteit: je bepaalt zelf in welke mate en hoe je kunt minderen zodat dit onderdeel wordt van een nieuwe levensstijl. Damp January noemen ze dat. Geen gek idee als je de Britse verkoopcijfers erop naslaat; al jarenlang is in de febuari-omzet volgens het bureau ID Crypt Global een piek te zien, wat erop duidt dat de consument dan de schade weer inhaalt.
Laatste nieuws
-
Leeg vaatje voor de directie | 01 feb 2023
-
Geurtsen blijft Hofleverancier | 31 jan 2023
-
Whiskeytoerisme nog niet op oude niveau | 30 jan 2023
-
Minder wijn voor Spanje | 27 jan 2023
-
Nederlander drinkt zijn biertje weer net zo lief in de kroeg | 26 jan 2023
-
Gironde vraagt opnieuw aandacht voor penibele situatie | 25 jan 2023
-
Cognac boekt prima omzet | 24 jan 2023