De update die Diageo vorige week vrijdag gaf over de te verwachten omzetresultaten was nou niet echt positief. Een sterk tegenvallende verkoop in met name Latijns-Amerika en het Caribisch gebied (waar normaal gesproken 11% van de omzet gegeneerd wordt), zorgt voor een vertraging in de te verwachten groei bij het concern. En dat bracht een ongekende golfbeweging teweeg op de beurs. En dan niet alleen voor Diageo zelf, maar ook voor de beursgenoteerde concurrenten van het concern. Friday werd ineens een echte Black Friday. Aandelen kelderden toen investeerders massaal reageerden. Voor Diageo betekende dit een koersval van 13%, bij Pernod Ricard stonden de aandelen ineens 5,7% lager, Rémy Cointreau verloor 4,2% en Campari en Brown-Forman zagen hun aandelen met ruim 3% dalen.
Dat er minder verkocht wordt, wijdt Diageo aan de inflatie en de hogere kosten voor levensonderhoud voor de consument, die voor goedkopere alternatieven kiest.