NOORD-SCHARWOUDE – Analisten van de ABN AMRO verwachten komend jaar opnieuw een verkoopverschuiving van on-trade naar off-trade. Dat staat te lezen in de Sectorprognose Food. Eenzelfde ontwikkeling vond plaats tijdens de coronacrisis, maar nu is de verminderde koopkracht de oorzaak. De bank voorspelt voor 2023 een daling van het horecabezoek, wat zich volgens de onderzoekers deels zal verplaatsen naar slijterij of supermarkt, maar wat ook zal leiden tot een lagere afzet voor de totale drankenindustrie, frisdrank meegerekend. En dat zal gevolgen hebben voor de productie, zo weten we uit eerdere ervaringen. “Doordat consumenten beter op hun uitgaven letten, zullen niet-noodzakelijke boodschappen daar het eerst onder lijden. Zo moest de drankensector tijdens de crisis van 2009 van alle typen levensproducten de productie het sterkst terugschroeven”, zo schrijft de bank, die voor 2023 uitgaat van een afname in de productie van 2%. Dit jaar ging het volume juist met 9% omhoog, daarmee boven het niveau van 2019 uitkomend. De sector kampt met een hoop uitdagingen, van de hogere prijzen voor graan, glas en blik tot transport. Daarnaast wacht strengere regelgeving op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.
Laatste nieuws
-
Topwijnen gestolen in Toscane | 27 mrt 2025
-
Dutch Beer Challenge | 26 mrt 2025
-
Carlsberg nieuwe sponsor van UEFA | 25 mrt 2025
-
EU stelt extra importheffing op VS uit | 24 mrt 2025
-
Britse drempel voor alcoholvrij bier verhoogd | 21 mrt 2025
-
Limburgs Wijnbouwcongres 2025 | 20 mrt 2025
-
ProWein 2025 blijft toonaangevende internationale vakbeurs ondanks stevige concurrentie | 19 mrt 2025