BRUSSEL – De Europese Commissie nodigt de drankenbranche uit om binnen één jaar met een plan te komen voor betere informatieverstrekking op etiketten. De EU vindt dat burgers het recht hebben om te weten wat ze precies drinken. Daarom zou ook op de verpakking van alcoholhoudende dranken gegevens over voedingswaarden moeten staan en een lijst met ingrediënten. De verplichting geldt sinds eind 2014 voor alle levensmiddelen, behalve voor dranken met een alcoholgehalte boven de 1,2%. Een aantal grote fabrikanten, waaronder Diageo, is al bezig om hier verandering in te brengen. Ook de belangenorganisatie voor brouwers, The Brewers of Europe, spoort haar leden aan om de consument uitgebreidere productinformatie te verschaffen, zowel op de bieretiketten als op internet. Daarnaast hebben meerdere lidstaten zelf bepaalde regelgeving opgesteld. De Europese Commissie wil nu dat de branche met een voorstel komt voor een gezamenlijke, eenduidige aanpak. Over een jaar zal zij zich over de ideeën buigen.
 
	
	
      Laatste nieuws       
    - 
            EU blijft wijnsector steunen ondanks wereldwijde druk | 31 okt 2025
- 
            Nieuwe keldermeester bij Champagne Telmont | 30 okt 2025
- 
            Robert Mondavi Winery ondergaat grote metamorfose | 29 okt 2025
- 
            Oostenrijkse chardonnay verovert de wereld | 28 okt 2025
- 
            Kleine oogst, grootse kwaliteit in Champagne | 27 okt 2025
- 
            Laatste kans om te bieden op zeldzame Bordeaux-wijnen | 24 okt 2025
- 
            Zuid-Amerika waagt zijn kans op La Place de Bordeaux | 23 okt 2025

