BRUSSEL – De Europese Commissie nodigt de drankenbranche uit om binnen één jaar met een plan te komen voor betere informatieverstrekking op etiketten. De EU vindt dat burgers het recht hebben om te weten wat ze precies drinken. Daarom zou ook op de verpakking van alcoholhoudende dranken gegevens over voedingswaarden moeten staan en een lijst met ingrediënten. De verplichting geldt sinds eind 2014 voor alle levensmiddelen, behalve voor dranken met een alcoholgehalte boven de 1,2%. Een aantal grote fabrikanten, waaronder Diageo, is al bezig om hier verandering in te brengen. Ook de belangenorganisatie voor brouwers, The Brewers of Europe, spoort haar leden aan om de consument uitgebreidere productinformatie te verschaffen, zowel op de bieretiketten als op internet. Daarnaast hebben meerdere lidstaten zelf bepaalde regelgeving opgesteld. De Europese Commissie wil nu dat de branche met een voorstel komt voor een gezamenlijke, eenduidige aanpak. Over een jaar zal zij zich over de ideeën buigen.
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025