Na een, zoals gebruikelijk, voorzichtige start zit de verkoop weer in de lift. Check in ons papieren vakblad het verschil tussen januari en februari: die was dit jaar aanzienlijk (‘Totaal Slijters 2023’ helemaal onderin de tabel). Maar liefst 8,4 miljoen euro zetten de gezamenlijke slijters in periode 2 méér om dan in periode 1.
Was Dry January dit jaar dan zo heftig? Dat valt, als we de cijfers afzetten tegen de ‘normale’ jaren 2019 en 2020 (het virus kwam pas een maand later in ons land) nog wel mee. Een omzet van 77,5 miljoen euro in periode 1 komt overeen met die van 2020 en is zelfs stukken beter dan de slijters in 2019 noteerden. Een lockdown zoals in 2021 en begin 2022 hadden we ook al niet, dus ook dat kunnen we geen factor noemen. Toch liet februari dus een enorme opleving zien, veel groter dan vorig jaar (+2,6 miljoen).
Het lijkt ook een trendbreuk te zijn met de pre-coronajaren, maar daarvan moet je weten dat zowel in 2019 als 2020 de omzet van 31 december in week 1 viel en periode 1 daardoor hoger uitviel. In die zin is de omzet in periode 1 2023 dus zeker een uitstekende prestatie te noemen. Maar wat de reden is van het grote verschil tussen 1 en 2 weten we niet. En soms geldt: vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan.
Van die 8,5 miljoen extra namen vooral de filiaalslijters (6,2 miljoen euro) en de categorie full service (5,3 miljoen) een flinke hap uit de te verdelen taart. De zelfstandigen doen het echter ook nog steeds niet verkeerd, getuige de ontwikkeling in het nog prille jaartotaal tot nu toe. Die omzet ligt nu 4,6 miljoen hoger dan in 2020. Al moeten we de borrelshops ook niet uitvlakken met een groei van 5,1 miljoen euro. Zij kunnen dik tevreden zijn met hun stijgende marktaandeel. Die is namelijk niet verkeerd en kruipt alweer richting de magische 25%-grens die wij nauwgezet voor u in de gaten houden.