NOORD-SCHARWOUDE – Elke minuut worden 1 miljoen plastic flessen verkocht op de wereld. Maar wat gebeurt er met die verpakkingen als ze eenmaal leeg zijn? Recycling Netwerk Benelux vindt dat drankenproducenten hier zelf verantwoordelijkheid voor dragen. De organisatie pleit voor uitbreiding van het statiegeld, zodat lege flessen en blikjes niet meer in de natuur belanden. Volgens directeur Rob Buurman worden tussen het zwerfafval vooral veel verpakkingen van Heineken, Coca-Cola, Red Bull en Spa teruggevonden. Met een nieuwe campagne hoopt Recycling Netwerk deze en andere drankenfabrikanten achter zich te krijgen. Een statiegeldsysteem heeft bewezen effect en kan volgens de organisatie 90% minder plastic flessen in zwerfafval realiseren. De organisatie roept het publiek op om lege flesjes en blikjes die zij op straat of in de bosjes vinden terug te sturen naar de producent. Dat kan via de post of virtueel, door een foto van de verpakking te maken en deze op Facebook, Twitter of Instagram te plaatsen met de hashtag BackToSender. De campagne is gisteren van start gegaan.
Laatste nieuws
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025