Als slijter had u misschien al een donkerbruin vermoeden, maar nu is het ook statistisch bewezen. Nederlanders houden van een wijntje, zo laat marktonderzoeksbureau Motivaction weten op basis van onderzoek. Een vrij algemene conclusie, maar interessant voor u om te weten is hoe de Nederlander zijn of haar keuzes precies maakt.
Eerst de kale cijfers. Via haar online panel StemPunt deed Motivaction in juni van dit jaar onderzoek onder ruim duizend respondenten in de leeftijd van 18 tot 75 jaar. Daaruit blijkt dat bijna één op de drie Nederlanders (31%) minimaal eens per week een glas wijn drinkt en dat bijna de helft (48%) dat zeker elke maand doet. 7% van de volwassenen drinkt elke dag wijn. In de leeftijdscategorie 65+ ligt dat percentage hoger, namelijk op 14%. 47% heeft thuis een voorraadje wijn liggen. Toch beschouwt slechts 10% van de wijndrinkers zichzelf als een kenner. Onder mannen en de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar bevinden zich iets meer zelfbenoemde wijnkenners, respectievelijk 12% en 16%.
De vraag die voor u als slijter van belang is: hoe kiest de consument dan zijn of haar wijn? Motivaction stelt dat Nederlanders over het algemeen geen pretentieuze wijndrinkers zijn. Bij het kiezen van een fles let 30% op kwaliteitsaanduidingen. De meeste mensen spelen vooral op safe. Zo koopt 51% in de supermarkt bijna altijd dezelfde wijn, omdat ze weten dat ze die lekker vinden. In de horeca kiest 40% van de ondervraagden standaard voor de huiswijn. Prijs (78%) is een belangrijker aspect dan druivensoort (60%), streek van herkomst (49%) en jaartal (20%). Een kwart van de respondenten vindt het belangrijk wat kenners over de kwaliteit van de wijn zeggen (26%). Wijnapps zoals Vivino of Weinstein worden volgens de enquête nauwelijks geraadpleegd (7%).
Interessant om te weten is dat er ook een leeftijdsgroep is waar dit níet voor opgaat. Jongere consumenten in de categorie 25 tot 34 jaar tonen zich volgens deze enquête namelijk wel degelijk kieskeurig bij het selecteren van een fles wijn. 70% van de respondenten in deze leeftijd let minder op de prijs en meer op de waardering door kenners (35%). Ook raadplegen ze iets vaker een wijnapp (15%). Maar deze groep vindt ook het uiterlijk van de fles belangrijker dan gemiddeld: 44% neemt de verpakking mee in zijn of haar overwegingen om voor een wijn te kiezen. Gemiddeld ligt dat percentage op 28. Doe er uw voordeel mee!
Laatste nieuws
-
Doe mij maar een Pornstar Martini, mam | 01 jun 2023
-
Loonsverhoging bij Gall & Gall | 01 jun 2023
-
Heineken verwijdert posters met jonge modellen | 01 jun 2023
-
Wijnexport VS gekelderd | 31 mei 2023
-
Champagne boekt prima resultaat | 30 mei 2023
-
Scotch voert campagne tegen accijnsverhoging | 26 mei 2023
-
Gaan bierbrouwers de Ierse markt verlaten? | 24 mei 2023