NOORD-SCHARWOUDE – In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat de naleving van de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop in 2030 op 100% zitten. Van alle verkoopkanalen zijn de slijters het beste op weg; hun nalevingspercentage ligt op 73%. De ketenslijters zitten met 88% boven dat gemiddelde. Maar voor de zelfstandige slijter valt er veel te verbeteren; het nalevingspercentage is hier slechts 35,6%. De leeftijdscontrole is bij een deel van de slijters dus nog lang niet op het niveau van wat zou moeten.
Bij een tussentijdse meting, in opdracht van staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, deden 17-jarige ‘testkopers’ in november en december in totaal 2309 pogingen om alcohol te kopen. Dat deden zij in slijterijen, supermarkten, avondwinkels, horecagelegenheden, sportkantines en via thuisbezorging. De slijtersbranche scoort het hoogst met 73,3%. Dat is vooral te danken aan de borrelshops, die bij de meting in dit verkoopkanaal zijn meegenomen (82,9%) en de ketenslijterijen (88%). De supermarkten, los van de borrelshops, komen op 68,9%. Avondwinkels, cafetaria’s, sportkantines en horecagelegenheden verkopen –blijkens het gemiddelde van 23,3%- nog maar al te vaak alcohol aan minderjarigen. En bij thuisbezorgkanalen is de leeftijdscontrole ver onder de maat: in nog geen 10% van de gevallen werd de leeftijd gecontroleerd. Dat brengt het totale nalevingscijfer voor drankverkopers op slechts 37,7%.
In een brief aan de Tweede Kamer noemt Blokhuis het teleurstellend dat er geen duidelijke verbetering heeft plaatsgevonden ten opzichte van twee jaar geleden. ‘Hoewel er geen significante verbetering is bereikt, is er ook geen significante verslechtering. Echter, in het geval van naleving van de leeftijdsgrens bij de verkoop van alcohol ben ik van mening dat stilstand achteruitgang is. Het is belangrijk dat jongeren worden beschermd tegen de schadelijke gevolgen van alcohol. De rol die verstrekkers daarbij spelen mag niet onderschat worden.’ De cijfers waren aanleiding voor een goed gesprek met vertegenwoordigers van de diverse kanalen. Degenen met het laagste nalevingspercentage waren volgens de staatssecretaris geschrokken.
De Vereniging Drankenhandel Nederland, waar ketenslijters bij zijn aangesloten, is trots op haar eigen nalevingscijfer. Het resultaat is onder meer te danken aan eigen metingen, bijsturing waar nodig en de inzet van e-learning. Online drank verkopen is, aldus de VDN, nog een ‘enorme leercurve’. “Vooral als met externe partijen wordt gewerkt en handhaving vanuit de lokale overheid niet goed is geregeld in de wet. Ook hier helpt meten, meteen bijsturen en handhaven als daar aanleiding toe is.”
Laatste nieuws
-
Wollen hoes voor Cheval Blanc | 09 okt 2024
-
WHO meldt 150.000 nieuwe kankergevallen in EU door alcoholgebruik | 08 okt 2024
-
Monteur gooit per ongeluk kunstwerk weg in museum | 07 okt 2024
-
Kleinere oogst in Bordeaux | 04 okt 2024
-
Alibaba miljonair koopt wijngaarden in Bourgogne | 03 okt 2024
-
VK snelst groeiende markt bier met lage ABV | 02 okt 2024
-
Hamilton sponsort zichzelf | 01 okt 2024