Negen grote wijnretailers hebben op 10 oktober jl. een accoord bereikt om het gemiddelde gewicht van wijnflessen te verminderen met zo’n 25%. Deze verlaging zal een behoorlijke impact op de CO2-uitstoot hebben in de wijnindustrie. De helft van de uitstoot wordt, zo meldt het SWR (Sustainable Wine Roundtable), veroorzaakt door de fles. De verlaging van het gewicht zou op jaarbasis 23 miljoen kilo minder aan CO2 betekenen.
Het gewicht van een gemiddelde fles (stille) wijn bedraagt ongeveer 550 gram en men wil dit terugbrengen naar 420 gram of zelfs lichter. De verlaging zal door de retailers in de komende drie jaar gefaseerd worden doorgevoerd.
Uit onderzoek van hetzelfde SWR blijkt dat het niet waar is dat een consument het gewicht van een fles associeert met de kwaliteit van de wijn of dat lichtere flessen te kwetsbaar zouden zijn. En dus, zo concludeert men, kan het gewicht best een beetje omlaag.
De negen retailers zijn Laithwaites, Lidl GB, Naked Wines UK, Naked Wines USA, het Zweedse Systembolaget AB, The Wine Society, Virgin Wines, Waitrose en Whole Foods Market. Sommige retailers hadden het gewicht al verlaagd, zoals bijvoorbeeld Systembolaget tot een gewicht van 477 gram.