Premier Keir Starmer heeft zijn plannen voor een alcoholreclameverbod ingetrokken, nadat Amerikaanse handelsbelangen zwaarder wogen dan volksgezondheid. Het verbod, onderdeel van een 10-jarenplan voor de NHS (National Health Service), dat vandaag door minister Wes Streeting wordt gepresenteerd, zou volgens Amerikaanse drankproducenten hun toegang tot de Britse markt bemoeilijken. Daarmee kwam de belangrijke handelsdeal met de VS op het spel te staan. Hoewel eerdere voorstellen reclamebeperkingen vóór 21.00 uur beoogden – net als bij junkfood – is nu gekozen voor vrijblijvende voorlichting over de gevaren van alcoholgebruik. Dit ondanks bezwaren van gezondheidsexperts en het risico op verlies van sportsponsoring en investeringen. Critici noemen het opmerkelijk dat Groot-Brittannië zijn volksgezondheid ondergeschikt maakt aan commerciële belangen van Amerikaanse bedrijven. Onderzoek toont bovendien aan dat alcoholreclame vooral merken beïnvloedt, niet de totale consumptie.
Laatste nieuws
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025
-
Britse vodka van aardappel tot terroir | 03 jul 2025