Premier Keir Starmer heeft zijn plannen voor een alcoholreclameverbod ingetrokken, nadat Amerikaanse handelsbelangen zwaarder wogen dan volksgezondheid. Het verbod, onderdeel van een 10-jarenplan voor de NHS (National Health Service), dat vandaag door minister Wes Streeting wordt gepresenteerd, zou volgens Amerikaanse drankproducenten hun toegang tot de Britse markt bemoeilijken. Daarmee kwam de belangrijke handelsdeal met de VS op het spel te staan. Hoewel eerdere voorstellen reclamebeperkingen vóór 21.00 uur beoogden – net als bij junkfood – is nu gekozen voor vrijblijvende voorlichting over de gevaren van alcoholgebruik. Dit ondanks bezwaren van gezondheidsexperts en het risico op verlies van sportsponsoring en investeringen. Critici noemen het opmerkelijk dat Groot-Brittannië zijn volksgezondheid ondergeschikt maakt aan commerciële belangen van Amerikaanse bedrijven. Onderzoek toont bovendien aan dat alcoholreclame vooral merken beïnvloedt, niet de totale consumptie.
Laatste nieuws
-
Münchense gin wordt protestmiddel tegen strenge wet | 28 aug 2025
-
Zwolle heeft primeur met eerste Portwijnfestival in Nederland | 27 aug 2025
-
Ierse brouwers dreigen kopje-onder te gaan door torenhoge kosten | 26 aug 2025
-
Sainte-Victoire erkend als cru binnen Côtes de Provence | 25 aug 2025
-
Aperol verovert de luchthaven van Rome | 22 aug 2025
-
Glenfiddich en Aston Martin slaan wereldwijd de handen ineen | 21 aug 2025
-
Fruitglühwein boekt kleine min, maar producenten blijven optimistisch | 20 aug 2025