De Schotse regering heeft kennelijk niets meegekregen van het mislukken van ‘onze’ Alcoholtafel, want zij gaat juist met de industrie en gezondheidsorganisaties in gesprek over het toekomstige reclamebeleid.
In de vorige editie van Drinks Slijtersvakblad meldden we nog dat Schotland aan het nadenken is over een marketingverbod voor alcohol om drankmisbruik terug te dringen. Advertenties in kranten en tijdschriften, sponsoring van sportevenementen en buitenreclame zouden dan buiten het bereik van alcoholfabrikanten vallen. Ook werden beperkingen bedacht voor de zichtbaarheid van alcohol in de winkels. Maar tot een behandeling van deze voorstellen in het parlement komt het voorlopig niet; op de ideeën kwam zoveel protest vanuit de industrie dat de regering heeft besloten om de plannen terug te sturen naar de tekentafel.
Minister Humza Yousaf laat weten dat het heel belangrijk is om met name de consumptie onder jongeren terug te dringen, maar dat hij de Schotse drankenindustrie en het daaraan verbonden toerisme niet wil ondermijnen. Schotland hanteert nu nog, net als Nederland, een systeem van zelfregulering. De ambtenaren hebben de opdracht gekregen om samen met de industrie en gezondheidsorganisaties aan nieuwe voorstellen te werken. Wie weet pakt het overleg hier beter uit en kan Nederland daar dan weer haar voordeel mee doen.