Zou het plaatsen van afschrikwekkende foto’s op suikerzoete frisdrank kunnen helpen om zwaarlijvigheid aan te pakken? De Universiteit van North Carolina deed er onderzoek naar.
Voor het veldexperiment werd een mini-supermarkt nagebouwd, waar ouders van kinderen tussen de 2 en 12 jaar hun boodschappen konden doen. Zij werden opgedeeld in twee groepen en kregen de opdracht om één drankje en één tussendoortje voor hun kind te kiezen. De eerste groep vond gewone verpakkingen in het schap, de tweede groep zag sappen en frisdranken met onsmakelijke foto’s van lichamelijke aandoeningen veroorzaakt door diabetes en orgaanafwijkingen door bovenmatige suikerconsumptie. En het bleek inderdaad dat een deel van de 325 klanten daar gevoelig voor was. In de gewone groep kocht 45% van de ouders een suikerhoudende drank voor hun kind, in de tweede groep deed 28% dat.
Laatste nieuws
-
Duitse biercultuur vernieuwt om bij te blijven | 14 jul 2025
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025