U heeft er -vanwege onze gebruikelijke papieren winterstop- lang op moeten wachten, maar daar zijn ze dan eindelijk: de verkoopcijfers van het laatste kwartaal van 2022. En, een beetje saai misschien, maar grote verrassingen zitten er niet in. Hé, niet afhaken nu! Het is zeker de moeite waard om door te lezen….
Zoals verwacht sloten de gezamenlijke slijters het jaar beter af dan in 2020, maar bleek 2021 inderdaad niet te overtreffen. Totaal zetten de branche vorig jaar 77,8 miljoen euro minder om dan een jaar eerder. Dat betekent dat er in het laatste kwartaal nog een kleine inhaalslag is gemaakt, want het verschil na tien periodes was 83,7 mln. Vergelijken we 2022 met 2020, dan zien we een mooie plus van 21,7 mln. in de eindomzet. Het verschil met pre-coronajaar 2019 is nog vele malen groter en komt uit op, schrik niet, +188,7 miljoen. Conclusie: de Nederlandse slijter zit stevig in het zadel.
Waar we in al die pogingen om jaren met elkaar te vergelijken wel rekening mee moeten houden, is dat Nederland vorig jaar weer startte met beperkende maatregelen voor de horeca. Met andere woorden: 2022 was nog geen ‘normaal’ jaar. We zullen 2023 moeten afwachten voor een echt goede vergelijking, al zijn er nu weer andere omstandigheden die een rol spelen, zoals hogere productprijzen en horeca die meerdere dagen in de week de deuren gesloten houden vanwege personeelstekort en/of hoge energiekosten.
Maar laten we inzoomen op onze eigen branche. De filiaalslijters en borrelshops zullen toch met een jaloers oog kijken naar de resultaten van de andere twee categorieën in de beruchte feestmaand. Als vanouds wisten de zelfstandigen hun omzet te verdubbelen (iets meer zelfs) ten opzichte van periode 11. Ze komen daarmee op een uitstekende eindomzet van 313 miljoen euro, bijna 70 mln. boven pre-coronaniveau. Ook de categorie fullservice ging aardig die kant op; van 64 mln. in periode 11 naar 126,4 mln. in periode 13. Maar kijk eens naar het rijtje P-13 van filiaalslijter en fullservice (de tabel is te vinden in onze papieren editie): de coronajaren hebben hen boven de 100-miljoen grens gebracht; een riante positie waar zij toch ook niet ontevreden over zullen zijn.
Over naar het hier en nu: het jaar is nog jong, maar de eerste omzetten laten nu al iets interessants zien. Terwijl het totale slijterskanaal met zelfde cijfers opent als in 2020, zitten de zelfstandigen ten opzichte van dat jaar al in de plus (+0,7 miljoen), terwijl de filialen en fullservice onder dat niveau van drie jaar terug blijven. De komende maanden zullen we zien wat dat precies betekent. Zoals gezegd: het jaar is nog jong.
*Eerder gepubliceerde cijfers van 2021 zijn opnieuw door AC Nielsen gecorrigeerd