NOORD-SCHARWOUDE – Natuurlijk moeten we het deze dagen ook even over bubbels hebben. In een speciaal rapport over de Nederlandse wijnmarkt liet Wine Intelligence afgelopen voorjaar weten dat we mousserende wijnen het beste kunnen slijten aan de jongere doelgroep. En ook dat cava in de lift zit en prosecco aandeel verliest. Duurdere varianten hebben volgens de marktonderzoeker geprofiteerd van de afschaffing van de bubbeltax. Maar verder lijkt de Nederlandse consument nog niet echt warm te lopen voor de gedachte dat mousserende wijnen ook prima buiten de feestdagen ontkurkt kunnen worden. Dat zien we bijvoorbeeld terug in de importcijfers die Il Corriere Vinicolo op een rij zette. Gaat het om stille wijn, dan behoort Nederland wereldwijd tot de top 10 van grootste importeurs (in waarde). Maar bij sprankelende wijnen komen wij in het rijtje geheel niet voor. In 2017 voerden we 368 miljoen liter gebottelde stille wijn in en nog geen 12 miljoen liter bubbelwijn. Bulkwijn en grotere verpakkingen dan 1 liter zijn hierbij niet meegerekend. Maar er is hoop; sinds twee jaar is er weer sprake van een opwaartse lijn en zijn we terug op het niveau van 2012. Daarbij valt op dat vooral Duitse bubbels stijgen in populariteit.
Laatste nieuws
-
Ook in Groningen geen reclame op alcohol in de openbare ruimte | 28 nov 2023
-
Geen tweede verhoging accijns in Verenigd Koninkrijk | 27 nov 2023
-
Hoofdpijn voor Chivas Brothers | 24 nov 2023
-
Valse bommelding | 23 nov 2023
-
Marktspiegel | 22 nov 2023
-
Verbod op reclame alcohol en gokken in Almere | 21 nov 2023
-
Wijnsector moet vernieuwen | 20 nov 2023