NOORD-SCHARWOUDE – China ziet haar drankenverkoop via internet jaarlijks groeien met 15%. Het Aziatische land is op dat gebied nu de grootste ter wereld, en laat Frankrijk, Groot-Brittannië en Amerika achter zich. Dat heeft voor een deel te maken met het enorme potentieel: China telt 772 miljoen internetgebruikers. Volgens onderzoeksinstituut IWSR (International Wine & Spirits Research) wordt de online alcoholverkoop gedomineerd door twee belangrijke spelers: Tmall en JD.com. Zij hebben 70% van de virtuele drankenmarkt in handen. De totale waarde is goed voor omgerekend zo’n 5,2 miljard euro. Hoe groot de totale online drankenverkoop in Nederland precies is, is niet bekend. Navraag bij Nielsen leert dat niet alle spelers hun verkoopcijfers willen vrijgeven. Daarmee is het beeld van de online verkoop onvolledig. Bij de slijters en supermarkten verloopt zo’n 2% van de drankenverkoop via het online kanaal. In Frankrijk ligt het totale aandeel op 9%. In de meeste landen is de mate waarin consumenten via internet hun drank kopen echter nog zeer beperkt, meldt de IWSR.
Laatste nieuws
-
Duitse biercultuur vernieuwt om bij te blijven | 14 jul 2025
-
UK zwicht voor VS druk | 11 jul 2025
-
Azië biedt fijne wijnen een kans | 10 jul 2025
-
NIX18-pilot 3x beter dan gemiddeld | 09 jul 2025
-
Biertrends… maar kloppen ze wel? | 08 jul 2025
-
Nieuwe afslanktrend zet drankgebruik op dieet | 07 jul 2025
-
Ardgowan Distillery komt na 100 met haar eerste whiskyvaten | 04 jul 2025