De spiritsdivisie van luxegigant LVMH leed in het eerste kwartaal (Q1) van 2025 een omzetdaling van 17%, vooral door zwakke vraag naar cognac in de VS en China. De divisie, met sterke merken als Hennessy, bracht €629 miljoen op, tegenover €736 miljoen een jaar eerder. Ook in 2024 was er al een daling van 14%. LVMH wijst op “aanhoudend lage vraag” en onzekerheden over tarieven. Alleen het Schotse whiskymerk Glenmorangie presteerde beter, mede dankzij een campagne met acteur Harrison Ford. De wijn- en champagnetak van LVMH daalde minder sterk (–1%), maar de totale omzet in deze sector kelderde met 9% tot €1,3 miljard. Over de hele groep daalden de verkopen met 3% tot €20,3 miljard. China’s hogere importbelastingen op cognac sinds oktober 2024 leiden tot problemen: de export naar China zakte met 72%. Ook concurrenten als Pernod Ricard en Rémy Cointreau zagen hun cognacverkopen sterk dalen.
Laatste nieuws
-
Nederlandse brouwers buiten gebaande paden | 20 mei 2025
-
Wist u dat er een soort ‘dranken-quote’ bestaat? | 19 mei 2025
-
Hoge verwachtingen Zuid Afrikaanse oogst | 16 mei 2025
-
Alcohol maakt wijnstokken mogelijk weerbaarder tegen droogte | 15 mei 2025
-
Herstel in Bourgogne biedt sprankje hoop | 14 mei 2025
-
EU steunt Franse drankensector met €5 miljard | 13 mei 2025
-
Mocht u toevallig in de buurt zijn… | 12 mei 2025