FRANKRIJK – Dat Chinese rijkaards massaal Franse wijnhuizen opkopen, is tot daar aan toe. Maar dat ze de traditionele, gevestigde namen omdopen tot populistische varianten, gaat menig liefhebber toch echt te ver. Franse kranten spreken van een verschrikking (‘Quelle Horreur!’) dat Bordelaise domeinen plots met dierennamen door het leven gaan. Zo heet Château Larteau na driehonderd jaar nu opeens Château Lapin Impérial, oftewel het Keizerlijk Konijn. Château Senilhac (Haut-Médoc) en Château Clos Bel-Air (Pomerol) hebben beide antilope-namen gekregen. En op de etiketten van Château La Tour Saint-Pierre (Saint-Émilion) prijkt straks een gouden konijn, zodat we in één opslag kunnen zien dat deze wijnen van Château Lapin d’Or afkomstig zijn. Allemaal met dank aan eigenaar Chi Tong, de ondernemer die al deze huizen in zijn bezit heeft en een vleugje Chinese cultuur in de producten wil laten doorklinken. Da’s namelijk goed voor de verkoopcijfers in zijn thuisland. Volgens de berichten zijn de afgelopen jaren meer dan honderd Franse wijnhuizen opgekocht door Chinese investeerders. Zij zijn vooral geïnteresseerd in de Bordeaux. De meningen over de opvallende naamsveranderingen zijn overigens verdeeld; waar tegenstanders vinden dat de eeuwenoude Franse château-cultuur te grabbel wordt gegooid, stellen voorstanders juist dat de nieuwe eigenaren alle recht hebben om het beestje zelf een naam te geven…
Laatste nieuws
-
Doorbraak voor alcoholvrije wijnproductie in Italië | 23 jun 2025
-
Wijnbedrijven zetten in op hulp van zangvogels | 20 jun 2025
-
Spadel overschrijdt 1 miljard liter | 19 jun 2025
-
Didier Chopin voor de rechter wegens verkoop van nepchampagne | 18 jun 2025
-
Belgen drinken minder bier | 17 jun 2025
-
Bart Vunderink beloond met Magister Vini titel | 16 jun 2025
-
Franse Senaat maakt korte metten met verlaten wijngaarden | 13 jun 2025