De CEO van de Wine and Spirit Trade Association (WSTA), Miles Beale, heeft gereageerd op de eerste maand sinds de ingrijpende hervorming van alcoholaccijnzen werd ingevoerd in het Verenigd Koninkrijk. Beale benadrukte dat hoewel het nog te vroeg is om definitieve conclusies te trekken over de impact van de meer dan 20% stijging in de meeste wijnaccijnzen, het onvermijdelijk is dat de volledige kosten van het nieuwe systeem uiteindelijk door wijndrinkers zullen worden gedragen.
De complexiteit van de wijnmarkt maakt directe prijsaanpassingen minder voor de hand liggend dan bijvoorbeeld bij brandstof. Dit kan ook gelden voor Nederlandse wijnverkopers en -producenten, die mogelijk verschillende benaderingen hanteren in hun reactie op deze veranderingen. De WSTA schat dat de uiteindelijke kosten voor Britse wijndrinkers meer dan £500 miljoen per jaar aan extra accijns en BTW kunnen bedragen. Als deze trend zich doorzet, zou dit vergelijkbare gevolgen kunnen hebben voor Nederlandse wijndrinkers, met potentiële prijsstijgingen en een mogelijke impact op de consumentenvraag, aldus Beale.