ITALIË – Er was een tijd dat de Italiaanse bubbel over de buitenlandse toonbanken vloog, maar na de bekendmaking van de kwartaalcijfers krabt de industrie zich nu toch even achter de oren. In de belangrijkste afzetmarkten werd in de retailsector 245.000 hectoliter minder aan mousserende wijnen verkocht. Dat komt neer op een verlies van 5%. In het Verenigd Koninkrijk kelderde de verkoop van spumanti met 10% en Duitsland nam 6% minder af. De VS konden nog een plus van 1% noteren, maar daar daalde de omzet van stille wijn met 9%. Totaal kwam Italië in het eerste kwartaal uit op 4% minder volume en 1% minder waarde. Dat de consument worstelt met de hoge inflatie en de wijn daardoor vaker laat staan, maakt het voor producenten nog lastiger om de sterk gestegen productiekosten (volgens de Italiaanse Wijnunie +70% in twaalf maanden tijd) op te vangen, als dat überhaupt al lukt. De wijnsector vestigt haar hoop op de Europese Commissie, die de crisis in Europees verband zou willen aanpakken. Voor de Unione Italiana Vini staat verbetering van de toeleveringsketen bovenaan het verlanglijstje.
Laatste nieuws
-
Laatste kans om in te schrijven voor de V d’Or Awards 2026 | 16 sep 2025
-
Een glas wijn of bier is niet alleen maar slecht | 15 sep 2025
-
Huub van Doorne neemt na twintig jaar afscheid als CEO van Lucas Bols | 12 sep 2025
-
Recordregen aan gouden medailles bij Wijnkeuring 2025 | 11 sep 2025
-
Snellere controles in zicht, maar handbagagewijn moet nog even wachten | 10 sep 2025
-
Cider terug van weggeweest? | 09 sep 2025
-
Oudste whisky van India | 08 sep 2025